Kezdőlap

Vizet az autókba! A Hidrogén hajtás egyre népszerűbb

Érdekes felmérést tett közzé az Autovista, amelyből kiderül, hogy olvasóinak többsége úgy gondolja, hogy alig 10 év múlva a legnépszerűbb a melléktermékként tiszta vizet kibocsátó hidrogén üzemanyagcellás meghajtás lesz. Az újautó vásárlókból 28% a hidrogén hajtásra,

18% az akkumulátoros elektromos, 18% a hibrid elektromos hajtásra szavazott.  A benzines 12%, a dízel 10% és a plug-in hibrid elektromos 9% voksot kapott. 

Igaz, még kevesebbet olvashatunk róla, mint az akkumulátoros elektromos hajtásról, vagy a hibrid elektromos hajtásról, sok iparági és energetikai szakértő egyetért abban, hogy a jövő abszolút zöld energiahordozója a hidrogén lehet, amely forradalmasíthatja majd a közúti, vízi, vasúti és légi közlekedést egyaránt, de új alapokra helyezheti a létesítmények energiaellátását is. Abban persze megoszlanak a vélemények, hogy milyen gyorsan következhet be a hidrogén áttörés és köszönthet be a hidrogén alapú társadalom. A 18 vezető globális autógyártó és energetikai szolgáltató vállalat által megalapított Hidrogén Tanács azon dolgozik, hogy minél szélesebb körben megismertesse a politikai döntéshozókkal és a felhasználókkal egyaránt a hidrogén, mint abszolút zöld energiahordozó jelentette előnyöket.

A hidrogén autóipari alkalmazásának élharcosa a Toyota. A Mirai sorozatgyártott, melléktermékként tiszta vizet kibocsátó hidrogén üzemanyagcellás személyautót , a Sora buszt, és a Portal teherautót is gyártja és targoncát is kínál, miközben támogatja a hidrogén vasúti, légi és vízi közlekedésben történő fejlesztését célzó projekteket is. Ilyen a tökéletes zöld körforgást megvalósító Energy Observer elnevezésű yacht, amely éppen a Föld megkerülését célzó 6 éves expedíción vesz részt. A Toyota ráadásul a technológia mihamarabbi széleskörű elterjedését segítendő mintegy 5.600 a hidrogén üzemanyagcellás meghajtással kapcsolatos szabadalmat osztott meg versenytársaival ingyenesen.

Az, hogy mennyire reális az Autovista olvasóinak várakozása, miszerint már 10 éven belül ez a meghajtás lesz a legnépszerűbb az új autók vásárlóinak körében, persze fogós kérdés, gyors elterjedésének igazából csak a szükséges infrastruktúra kialakításának üteme szab határt. Jelenleg Európában közel 100 nyilvános hidrogén töltőállomás van, a szakértők 2020-ra már 520-al számolnak. Magyarországon is ekkorra van előirányozva az első hidrogén kút megnyitása. 2030-ra pedig már 14-et irányoz elő idehaza a szakpolitika. Addigra Európában már több ezer kút várható. Csak Nagy-Britanniában mintegy 1.150 hidrogén kút megnyitását tervezik 2030-ra.

Egy hidrogén töltőállomás kialakítása ma mérettől és helytől függően 300.000 Euró és 2 millió Euró közötti összegbe kerül, a költség ugyanakkor folyamatosan csökken, amire hatással van az is, hogy a hidrogént központilag, utólagos elosztás mellett, vagy helyben állítják elő. Hatalmas előny, hogy egy hidrogén töltőállomás kialakítása alapesetben nem igényel az elektromos töltőhálózathoz hasonló teljesen új, önálló infrastruktúrát. Nyugat-Európában számos alkalommal a meglévő töltőállomás átalakításával, és  új hidrogén kiállás létesítésével megoldható volt a hidrogén töltők beüzemelése.

A melléktermékként tiszta vizet kibocsátó hidrogén üzemanyagcellás elektromos autók (FCEV – Fuel Cell Electric Vehicle) megtankolása hasonlóan történik a mostani benzin és dízel üzemű autók tankolásához. Miközben épp úgy 2-3 percet vesz igénybe, a hatótáv is hozzájuk hasonlóan 500-1000 km is lehet, ami rendkívül vonzó alternatívává teheti őket az akkumulátoros elektromos autókkal szemben, ezért a következő évtized közepére könnyűszerrel akár tízszer annyi FCEV is gazdára találhat évente, mint ma.

Az akkumulátoros elektromos autók területén természetesen áttörést hozhatnak majd a következő évtized elején a szilárdtest akkumulátorok (ezek fejlesztésének vezető szereplője szintén a Toyota), ezekkel drasztikusan csökken majd a töltési idő és növekszik a hatótáv. Az infrastruktúra és a megnövekedett hálózati terhelés problémája azonban továbbra is fennmarad.

A jelenleginél sokkal meghatározóbb szerep vár az akkumulátoros elektromos és a hidrogén üzemanyagcellás technológiára a tisztán robbanómotoros üzemű - benzines és dízel hajtásokkal szemben. Emellett a jelenleg is igen kedvelt hibrid hajtás népszerűsége is tovább emelkedik, köszönhetően kedvező fenntartási és üzemeltetési tulajdonságainak.

2025-re a Toyota már egyetlen olyan autót sem kínál majd, amely ne lenne elérhető részben vagy teljesen elektromos hajtással (hibrid elektromos, plug-in hibrid elektromos, akkumulátoros elektromos vagy hidrogén üzemanyagcellás elektromos), és egyre több autógyártó csatlakozik hozzá. Az idei több mint 1,5 millió értékesítés becslések szerint 2030-ra évi 5,5 millióra emelkedhet. A teljes értékesítés zéró emissziójúvá tételét 2050-re várja, ám a zöld értékesítések felgyorsulásával és az ezt célzó szabályozások szigorodásával ez akár hamarabb is bekövetkezhet.

Az újautó értékesítések zöldülésében a magánvásárlók pozitív hozzáállása mellett meghatározó szerepe van a Klíma Csoport EV100 elnevezésű globális kezdeményezéséhez hasonló megmozdulásoknak, amelynek keretében meghatározó globális vállalatok kötelezték el magukat arra, hogy 2020-ra vállalati flottáik 25%-a, 2025-re 50%-a, 2030-ra pedig 100%-a hibrid elektromos, hálózatról tölthető hibrid elektromos (plug-in hibrid), akkumulátoros elektromos és hidrogén üzemanyagcellás elektromos járművekből álljon. A világszintű újautó vásárlásoknak mintegy felét teszik ki a vállalati flottaberuházások, így egy ilyen mérvű elmozdulás, ha egyre több vállalat csatlakozik a kezdeményezéshez, érzékelhetően felgyorsíthatja az újautópiac zöldülését.

Az Autovista olvasóinak tippjei egyelőre kissé optimistának tűnnek, hiszen 2028-ra azzal számolnak, hogy az újautó eladások 73%-a részben vagy teljesen elektromos lesz: 28% hidrogén üzemanyagcellás elektromos (FCEV), 18% akkumulátoros elektromos (BEV), 18% hibrid elektromos (HEV) és 9% hálózatról tölthető avagy plug-in hibrid elektromos (PHEV).  Az autógyártók azokat az autókat gyártják majd, amelyekre van igény, így az Autovista olvasók várakozása akár önmegvalósító is lehet. Ha valóban ekkora igény mutatkozik majd az alternatív hajtású autókra, akkor a gyártók bizonyára ebbe az irányba tartanak majd.

A Toyota európai értékesítéseit már most mintegy 50%-ban a környezetbarát hibrid elektromos autók teszik ki, míg a Lexus esetében ez az arány meghaladja a 98%-ot. Ez a két márka kínálja a világ legszélesebb hibrid elektromos modellportfólióját (világszinten 36, Európában 20 modell), és nem csupán a világ hibrid értékesítéseinek közel 80%-át jegyzi, de egyben a világ legnépszerűbb hibrid (Toyota C-HR), plug-in hibrid (Toyota Prius Plug-in Hybrid) és hidrogén üzemanyagcellás (Toyota Mirai) autóját is. A szilárdtest akkumulátorok térnyerésével már csak idő kérdése, hogy a világ legnépszerűbb akkumulátoros elektromos autója is Toyota legyen. Hatalmas lépést tehetünk a klímavédelmi célok teljesüléséért, hiszen a világszintű CO2 kibocsátás egyötödéért felelős a közúti közlekedés.

  • Találatok: 248
Nyitvatartás
  • Hétfő-Péntek: 7:30-16:00
  • Szombat-Vasárnap: Zárva
Kapcsolat

Kakuk Autóház Kft.
3100 Salgótarján Füleki út 154.

Telefon: 32/520-640
Mobil: 30/677-6628
E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.